Bericht

Sloop Reesink-complex in Zutphen

ImageIn juli 2007 is de grootschalige sloop begonnen van het voormalige bedrijventerrein van de Firma Reesink in Zutphen, op het industrieterrein De Mars, ten noorden van het NS-station. Vanaf het begin van de 20e eeuw was de firma Reesink hier gevestigd, gespecialiseerd in landbouwmechanisatiematerieel. Het bedrijf zou uitgroeien tot een van de belangrijkste industriële ondernemingen van de hanzestad. Voor het het zes hectare grote bedrijventerrein is door de gemeente Zutphen een stedenbouwkundig plan gemaakt, dat voorziet in de bouw van een fors aantal woningen. Het  bedrijventerrein met opstallen is voor 14 miljoen verkocht aan projectontwikkelaar Proper Stok Groep, onderdeel van het bouwconcern Heymans BV. Van de nog aanwezige historische bedrijfspanden zal het gros worden gesloopt.  Eind 2007 werden de grote loodsen van Reesink aan de Havenstraat gesloopt, waaronder een voormalige Duitse vliegtuighangar uit de Eerste Wereldoorlog. Deze hangar werd door Reesink aangekocht in Duitsland en in 1919 in Zutphen herbouwd.   

ImageVanaf 2006 werd in Zutphen een felle discussie gevoerd rondom het voortbestaan van het meest markante bouwwerk van het Reesinkcomplex: het voormalige ijzerpakhuis dat dicht bij de rivier de Ijssel staat. Dit zes verdiepingen hoge pakhuis werd in 1930 ontworpen door de bekende architect Willem van Tijen, in een strak functionalistische stijl. Het pakhuis was sinds 1930 een herkenningsteken voor de treinreiziger bij het binnenrijden van Zutphen. Het monumentale pakhuis, door de architect ''mijn grote stenen dochter'' genoemd, heeft een voor de tijd van de bouw vooruitstrevende moderne betonskeletconstructie. In 1936 werd het pakhuis aan de rechterzijde uitgebreid met een kantoor annex toonzaal naar ontwerp van architect Willem van Tijen, in samenwerking met architect J.H.van den Broek. In 1945 werd het pakhuis zwaar beschadigd door de gevechten bij de bevrijding van Zutphen. Bij het herstel werd de beschadigde westgevel van een lelijke beplating voorzien en het mestelwerk van de voorgevel deels vernieuwd. In 2003 kwam het complex leeg te staan na het vertrek van Reesink naar een andere locatie.

Plannen om het pakhuis op het laatste moment van de sloop te redden leden helaas schipbreuk. Een motie tot behoud haalde het net niet in de gemeenteraad. Het pakhuis was bouwtechnisch niet geschikt voor het vestigen van woonappartementen, gezien de te geringe hoogte van de verdiepingen. Daarnaast zou handhaving van het pakhuis een te grote belemmering vormen bij de nieuwbouwplannen voor het terrein. In januari 2008 is de sloop begonnen van dit bijzondere industriële monument, dat tevens een zeldzaam voorbeeld was van een functionalistisch industrieel ontwerp in de trant van het Nieuwe Bouwen.

foto's : Pakhuis Reesink bij de oplevering in 1930(zwart-witfoto) en tijdens het begin van de sloop in januari 2008 (kleur). 

 

  

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn