Bericht

Tentoonstelling scheepsbouw Krimpen a.d. Lek

 

 

alt

 

 

 

13 sept t/m 16 nov. 2013:  - tentoonstelling ''TE  WATER !"de geschiedenis van de scheepsbouw in Krimpen aan de Ijssel.


Van 13 september tot 16 november 2013 zal in het Streekmuseum Krimpenerwaard  een tentoonstelling te zien zijn over de geschiedenis van de scheepsbouw in Krimpen aan den IJssel.
Krimpen is door zijn ligging te midden van de grote rivieren van oudsher een uitermate geschikte plek voor scheepsbouw. De geschiedenis van de scheepsbouw in Krimpen gaat dan ook ver terug.  In archiefstukken wordt al gerept van een werf rond 1600. En anno 2013 lopen er in Krimpen nog altijd schepen van stapel.
Veel aandacht is er vanzelfsprekend voor Krimpens grootste scheepswerf,  de voormalige werf van de familie Van der Giessen, maar ook andere werven, zoals Buijs, Zwijnenburg en de inmiddels verdwenen werven Otto, Van Duijvendijk en Vermeulen komen aan bod.
De tentoonstelling geeft aan de hand van de ontwikkeling van de Krimpense werven een goed beeld van de grote historische ontwikkelingen binnen de scheepsbouwindustrie, zoals de omslag van houten boten naar ijzeren schepen, van klinken naar lassen en natuurlijk van zeil naar motor.
Foto’s, films, documenten, scheepsmodellen en andere objecten laten zien wat er zo al komt kijken bij het bouwen van een schip. Te zien zijn onder meer bijzondere historische filmbeelden van de bouw van de Yapeyú  (gebouwd 1949-1951). We volgen de bouw van het schip van het leggen van de kiel tot de maiden trip.
Ook  het sociaal-maatschappelijke belang van de werven voor de Krimpense samenleving is onderwerp. Vele Krimpenaren -vaders en zonen-  zijn werkzaam geweest in de scheepsbouwindustrie. Hun leven en dat van hun gezinnen was dan ook nauw verweven met de werf.  De tentoonstelling over de scheepsbouw in Krimpen is een illustratieve casestudy van het wel en wee van de scheepsbouwindustrie in Nederland. In economisch voorspoedige tijden was er veel werk op de werf, maar met terugkerende regelmaat verkeerde de industrie in zwaar weer en werden er werknemers naar huis gestuurd. De grote reorganisatie op de werf van Van der Giessen-de Noord in 1985 staat vele Krimpenaren nog scherp in het geheugen gegrift.  In april van dat jaar kondigde de directie het ontslag van 1200 van de 1600 werknemers aan.  Op de helling lag op dat moment een veerboot, de Koningin Beatrix. Werknemers die te horen hadden gekregen dat dit hun laatste klus was, werkten schouder aan schouder samen met de mannen die ook na de oplevering van de Koningin Beatrix mochten blijven!
Natuurlijk ontbreken op de tentoonstelling ook de mooie verhalen niet, zoals de achteraf vermakelijke anekdote over ‘het schip met watervrees’. Een nachtmerrie voor elke scheepsbouwer: het schip ligt klaar op de helling voor de tewaterlating, maar er is geen beweging in te krijgen. Dat gebeurde op 19 augustus 1970 met de Abel Tasman, het grootste schip dat de werf Van der Giessen-de Noord tot dan toe had gebouwd, bijna 226 m lang en ruim 30 m breed.
Informatie over deze tentoonstelling kunt u vinden op de website van de Historische Kring Krimpen aan den IJssel: www.historischekringkrimpen.nl/

In het kader van de tentoonstelling vinden diverse lezingen en andere activiteiten plaats.
Een overzicht van het randprogramma staat vanaf half augustus op de website van Streekmuseum Krimpenerwaard en op de website van de Historische Kring Krimpen aan den IJssel:  www.historischekringkrimpen.nl/

Ter ere van de opening van de tentoonstelling Te Water in het streekmuseum Krimpenerwaard, verschijnt er een nieuw boekje:

Te Water
Beelden uit de historie van de scheepsbouw in Krimpen aan den IJssel
samengesteld door Adri Liedorp, Fréderique Hiegentlich en Paul van der Pennen Van de Historische Kring Krimpen aan den IJssel. Lees meer>>>

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn