Bericht

Tentoonstelling autoaffiches

 

alt

Kent u ze nog? Het Pientere Pookje van Daf, de lachende motoragent van Fiat Panda  en de overenthousiaste autoverkoper van Citro├źn? Legendarische reclames voor auto's die in ons collectieve geheugen zijn gegrift. Op de tentoonstelling Blij dat ik Rij. 125 jaar Autoreclame ziet u ze voor het eerst bijeengebracht.

De tentoonstelling Blij dat ik Rij, 125 jaar Autoreclame vindt plaats van 17 februari tot en met 15 april 2012 in het Louwman Automobiel Museum in Den Haag. Op een originele manier wordt  de maatschappelijke en culturele betekenis van de auto belicht aan de hand van spraak-makende reclamecampagnes uit binnen- en buitenland. Blij dat ik Rij, 125 jaar Autoreclame is  de eerste overzichtstentoonstelling over autoreclame ooit in Nederland.        
 Op Blij dat ik Rij ziet u advertenties, affiches en filmjes uit bijzondere campagnes. Zoals de beroemde Amerikaanse campagne voor de Volkswagen Kever, en prachtige Amerikaanse advertenties voor merken als Chrysler en       Cadillac. Maar er is ook verrassende reclame te zien voor merken als BMW, Mazda en Land Rover.

Blij dat ik Rij laat u anders naar de ons zo vertrouwde auto kijken. Aan de hand van de reclame wordt het verhaal verteld van de geschiedenis van de automobiel, vanaf eind 19e eeuw tot nu.  Met thema's als 'Stijl en status' en 'It's a man's world', 'Queen of the road' en 'Doe maar gewoon' geeft deze tentoonstelling een boeiende kijk op de plaats die de auto in ons leven inneemt. 
    De tentoonstelling is samengesteld door Wilbert Schreurs, de enige reclamehistoricus van Nederland, Hans Horwitz, verzamelaar en oud-reclameman, oud-reclameman Rob Verwoest en ontwerper Pim van Schaik. Zij waren eerder betrokken bij de samenstelling van de publiektentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers, die in ruim twee maanden ca. 70.000 bezoekers trok.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn