Bericht

Actueel

restauratie locloods Roosendaal

 

 De monumentale locomotiefloods op het emplacement van Roosendaal wordt gerestaureerd. De loods is nu eigendom van de Nationale Maatschappij tot Behoud en Exploitatie van Industrieel Erfgoed(BOEI). De locomotiefloods is gebouwd in 1907 in opdracht van de Staatsspoorwegen naar een ontwerp van de spoorwegarchitect ir. G.W. Van Heukelom, die ook het Roosendaalse station ontwierp. De grote loods had een belangrijke functie voor de plaatsing van treinstellen voor het toenmalige drukke internationale treinverkeer tussen Roosendaal en België. Sinds enekel jaren is de  loods buiten gebruik gesteld door de NS, en heeft daarna nog dienst gedaan als stalling voor historische treinstellen. Op dit moment is de loods in gebruik bij het bedrijf Shunter, dat treinstellen repareert.  In de loop der jaren is de conditie van de constructie van de loods achteruit gegaan. Door roestvorming zijn de stalen kapspanten aangetast , waardoor het voortbestaan van de gehele loods in het geding is. De Roosendaalse locomotiefloods behoort tot de laatste nog aanwezige voorbeelden van dit type spoorwegmonumenten in ons land. Het complex bestaat uit een grote loods met een staal-glasoverkapping van 35 meter hoogte en een lager geplaatste aangebouwde werkplaats. De loods beschikt over acht sporen,de constructie bestaat uit geklonken stalen vakwerkkniespanten, aan elkaar verbonden door stalen gordingen. Voorafgaand aan de start van de restauratie zal een bouwhistorisch onderzoek worden verricht, onder meer naar de technische constructie en de oorpspronkelijke kleurstellingen van de locomotiefloods.

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn